Większość początkujących przedsiębiorców, którzy chcą spróbować swoich sił w e-commerce, z pewnością nie zna charakterystycznych pojęć marketingowych w sieci. Wcale ten fakt nie powinien dziwić, gdyż działania w internecie nie mają związku z tymi, które były popularne jeszcze do niedawna. Teraz stawia się na artykuły sponsorowane, działania w social mediach i reklamę displayową, nie można jednak zapomnieć o najważniejszym z nich wszystkich – o pozycjonowaniu sklepów. To podstawowa broń do walki z niską popularnością witryny oraz zbyt niskimi generowany przez nią dochodami.

O co chodzi w pozycjonowaniu sklepów?

W pozycjonowaniu sklepów chodzi przede wszystkim o podniesienie pozycji danej witryny w Google, podstawowej wyszukiwarce większości skomputeryzowanych Polaków. W jej zasobach znajdują się setki milionów witryn, które można przeszukać w dosłownie kilka milisekund. Większość internautów właśnie tam znajduje nowe sklepy, portale, blogi czy portfolio. Co to oznacza? Że warto znaleźć się wśród wyników i to zdecydowanie jak najwyżej – współcześni internauci są wygodni i z reguły nie zaglądają dalej niż na trzecią podstronę wyników. Tym samym warto trafić jak najwyżej – nawet na pozycję numer 1.

W pozycjonowaniu sklepów liczą się trzy etapy

W pozycjonowaniu sklepów przeprowadza się trzy etapy, które mają ogromne znaczenie w kwestii efektywności działań. Pierwszym jest audyt SEO, drugim działania on-site, a trzecim działania off-site. Dopiero spełnienie wszystkich założeń i wymogów, których jest nawet kilkaset, zapewnia dobre i przewidywalne wyniki w stosunkowo krótkim czasie, nie wszyscy będą w stanie je jednak osiągnąć. Podstawowym kłopotem są zbyt duże oczekiwania. Jeśli chcesz trafić na pierwszą pozycję w szczególnie konkurencyjnej branży, np. odzieżowej lub jubilerskiej, musisz przygotować się na długi czas oczekiwania na efekty oraz bardzo wysokie koszty, które nie zawsze warto ponosić. Często zdarza się, że jakakolwiek pozycja na pierwszej podstronie wyników jest satysfakcjonująca i ma dobry stosunek ceny do jakości.

Poszczególne etapy w pozycjonowaniu sklepów służą do modyfikowania kodu źródłowego witryny WWW i dostosowywaniu go do algorytmu Google. To on ocenia przydatność każdej strony w sieci w konkretnej frazie kluczowej, dlatego tak ważne jest, aby spełnić jego wszelkie założenia i wytyczne. A tych jest łącznie kilkaset.

Kto specjalizuje się w pozycjonowaniu sklepów?

W pozycjonowaniu sklepów liczy się efektywność, dlatego proces ten zdecydowanie warto powierzyć specjalistom. Podstawowym i najlepszym wyborem są zdecydowanie agencje SEO, które proces pozycjonowania traktują jako podstawę swojej działalności. W agencjach pracują wyłącznie najlepsi specjaliści z wąską specjalizacją, dzięki czemu wykonują swoje obowiązki z należytą starannością i w prawidłowy sposób. Ponadto współpraca z agencją SEO zakłada kilka metod rozliczeń, a także pełne bezpieczeństwo dzięki wielu zrealizowanym dotychczas działaniom. Z drugiej strony freelancerzy to znacznie tańszy wybór, który z pewnością zainteresuje start-upy, w których liczy się obniżenie bieżących kosztów. Nie zawsze jest to dobry wybór. Z reguły pozycjonowanie realizuje tylko jedna osoba, która nie jest w stanie dysponować odpowiednio rozległą wiedzą na każdy temat dotyczący tych działań.