Jednym z problemów utrudniających stronie znalezienie się na szczycie wyników wyszukiwania jest kanibalizacja słów kluczowych i treści. Sprawdzenie, czy do niej doszło najlepiej powierzyć specjalistom SEO, ponieważ wymaga to konkretnych technicznych umiejętności. Z drugiej strony nic nie stoi na przeszkodzie, by samodzielnie przeanalizować serwis pod względem kanibalizacji. Jak to zrobić? Przeczytaj artykuł i zobacz.

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Czym się różni od kanibalizacji treści?

Kanibalizacja słów kluczowych i treści należy do istotnych problemów w strategii SEO. Można ją na szczęście wykryć oraz sobie z nią poradzić na różne sposoby. Kanibalizacja słów kluczowych pojawia się wtedy, gdy na jednej stronie internetowej rywalizuje się o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania dla identycznego słowa co w przypadku innych podstron serwisu.

Jaka jest różnica między kanibalizacją fraz kluczowych a kanibalizacją treści? Pojęcie kanibalizacji treści odnosi się do podobieństwa zawartości na rozmaitych stronach, podczas gdy kanibalizacja słów kluczowych dotyczy sytuacji, w której rozmaite podstrony w obrębie witryny konkurują o te same wyrażenia kluczowe. W praktyce wygląda to tak, że w momencie gdy dwie strony w serwisie są optymalizowane dla tego samego słowa kluczowego, ale zawierają inną treść, mówi się się o kanibalizacji słów kluczowych. W odróżnieniu od kanibalizacji treści problem z kanibalizacją słów wynika bardziej z niedopracowanej struktury witryny niż z powielenia samej treści.

Do kanibalizacji słów kluczowych może dojść na przykład wtedy, gdy dwa odrębne artykuły na tej samej stronie internetowej optymalizuje się pod kątem tego samego słowa kluczowego.

Jak kanibalizacja wpływa na pozycjonowanie?

Wpływ kanibalizacji słów kluczowych na pozycjonowanie jest znaczący. Może przyczynić się do spadku ruchu na stronie internetowej, ponieważ żadna z podstron nie będzie wówczas w stanie osiągnąć optymalnego miejsca w rezultatach wyszukiwania. Dodatkowo, kanibalizacja słów kluczowych i treści negatywnie oddziałuje na autorytet serwisu z perspektywy algorytmów wyszukiwarki. Doświadczenie użytkownika w kwestii wiarygodności witryny również ulega wtedy pogorszeniu. Dana osoba, trafiając bowiem na wiele podobnych podstron w serwisie podczas poszukiwania informacji, może poczuć się zdezorientowana. Dlatego tak istotne jest unikanie kanibalizacji słów kluczowych poprzez staranne zaplanowanie struktury strony internetowej oraz optymalizację treści pod różne słowa kluczowe. Jeżeli interesuje Cie pozycjonowanie w Lublinie uwzględniające taką kwestię jak kanibalizacja słów kluczowych i treści, zapoznaj się z ofertą agencji IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie.

Jak sprawdzić, czy doszło do kanibalizacji słów kluczowych bądź treści na stronie?

Aby zidentyfikować potencjalne problemy z kanibalizacją słów i treści w serwisie, należy dokładnie przeanalizować zawartość witryny, szukając podobnych bądź identycznych tekstów na różnych podstronach.

Nieocenioną pomocą w tym przypadku będzie na przykład narzędzie Google Search Console. Umożliwia ono identyfikację stron konkurujących ze sobą o te same słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania. W trakcie analizy kanibalizacji trzeba też zwrócić uwagę na wszelkie spadki ruchu lub widoczności w wyszukiwarce. Mogą one sygnalizować problemy z duplikacją istotnych słów kluczowych. Kolejnym narzędziem pozwalającym na analizę SEO pod względem powielenia fraz lub treści jest SEMRush. Pozwala ono na identyfikację konkurencji, do jakiej dochodzi pomiędzy frazami kluczowymi w serwisie. Przy pomocy funkcji Organic Research można zobaczyć, które ze stron z witryny osiągają wysokie pozycje dla konkretnych słów. Jeśli wiele podstron rywalizuje o wysokie miejsce w związku z identycznymi słowami, może to oznaczać kanibalizację. SEMRush proponuje także funkcję Keyword Cannibalization, która automatycznie identyfikuje potencjalne problemy z kanibalizacją.

Jeśli chcesz, aby strategia SEO Twojej strony internetowej rzeczywiście przyniosła efekty, koniecznie sprawdź, czy w serwisie nie doszło do kanibalizacji słów kluczowych bądź treści. W szybkim zlokalizowaniu problemu pomogą wymienione wyżej narzędzia. Po identyfikacji miejsc duplikacji przystąp do stworzenia odpowiedniej struktury słów kluczowych w obrębie serwisu oraz nasyconych nimi treści.